Workshops studiedag 21 maart 2025: Van kracht naar Kansen

 

Op 21 maart 2025 organiseerde het Provinciaal Platform Samen tegen Schooluitval Onderwijs en Welzijn een studiedag onder de noemer
Van Kracht Naar Kansen.
Op deze pagina vind je het materiaal dat door de begeleiders van de workshops werd gebruikt.

 

 

Inleidende Presentatie

 

 

Keynote

Keynote prof. Jan Maschelein

 

De hypothese stelt dat scholen die meer inzetten op "schoolleven" schooluitval kunnen voorkomen.
Door scholen te herdenken als gedeelde plekken van leren en leven (Dewey), worden leerlingen sterker verbonden.
Hedendaagse trends zoals digitalisering en prestatiedruk leiden tot "ontscholing" en vervreemding.
Her-scholen vraagt om aandacht voor aanwezigheid, lichamelijkheid, collectiviteit en een betekenisvolle inrichting.
Welzijnswerkers en scholen kunnen samen scholen revitaliseren als gemeenschapsplaatsen die jongeren binden.

 

 


Materiaal van de Workshops

 

Vrij CLB Netwerk Vilvoorde

Op de inspiratiedag STS BaO werden grote zorgnoden en stijgende hulpvragen vanuit scholen, ouders en partners gesignaleerd.
De focus ligt op preventie en het gezamenlijk bouwen aan een inclusieve leeromgeving.
Praktijkvoorbeelden tonen het belang van samenwerking, motivatie en duidelijke taakverdeling.
Een mindshift in visie, organisatie en beleid is nodig, met open communicatie als sleutel.
Het project Inclusief Onderwijs van Vrij CLB Noordwest-Brabant ondersteunt scholen hierin.

Vclbnwb Presentatie Inspiratiedag Sts Bao Pdf
PDF – 718,8 KB 19 downloads

Villa Clementina

Villa Clementina biedt geïntegreerd onderwijs en zorg aan kleuters met complexe zorgnoden via een innovatief project binnen een kinderdagverblijf.
Door intensieve samenwerking met ouders, scholen, CLB's en therapeuten wordt een soepele overgang naar regulier of buitengewoon onderwijs voorbereid.
Er wordt gewerkt rond communicatie, zelfredzaamheid en sociale interactie, met aandacht voor een zachte transitie.
Het project stelt de vraag of kleuteruitval een systeemfout is en ontwikkelt een model voor bredere toepassing.
Co-creatie en intersectorale samenwerking zijn de kernprincipes om inclusie vanaf jonge leeftijd te realiseren.

Villa Clementina Schooluitval 21 Maart 2025 2 Pptx
PowerPoint – 21,4 MB 17 downloads

GO! CLB Vilvoorde

Het GO! CLB Vilvoorde werkt actief aan vroegdetectie van leerlingen die risico lopen op ongekwalificeerde uitstroom.
De aanpak combineert datagebruik (VSV-rapporten) met aandacht voor welbevinden en maatwerktrajecten.
Samenwerking tussen CLB, scholen en welzijnspartners is essentieel om alternatieve trajecten op te zetten.
Er wordt ingezet op preventieve acties, binding met school en ouders, en motivatie van leerlingen.
De detectietool en evaluatie na het eerste jaar tonen een aanzienlijke groep leerlingen met verhoogd risico.

20250217 Workshop Vsv Pdf
PDF – 1.021,8 KB 20 downloads

Propeller

Project Propeller zet in op een brede, preventieve en proactieve klasaanpak rond moeilijk gedrag.
De focus ligt op verbinding, constructieve begrenzing en ondersteuning, gedragen door het hele schoolteam.
Scholen bouwen een warm en veilig klimaat waarin elk kind zich gezien en gewaardeerd voelt.
Er wordt gewerkt aan executieve functies, sociaal-emotionele ontwikkeling en nieuwe autoriteit.
Een performant zorgbeleid en nauwe samenwerking met ouders en partners versterken de aanpak.

Ppt Propeller Inspiratiedag Samen Tegen Schooluitval Pdf
PDF – 1,8 MB 21 downloads

Agentschap Integratie en Inburgering

 

Brugfiguren in het onderwijs verbinden school en welzijn om drempels zoals armoede, gezondheidsproblemen en beperkte toegang tot vrije tijd weg te nemen. Ze ondersteunen kinderen en gezinnen via toeleiding, bemiddeling en informatie-uitwisseling, vaak in samenwerking met welzijnspartners. Ouderbetrokkenheid, professionalisering en structureel overleg staan centraal. De brugfiguur kan vrijwilliger of professional zijn, en hun werking vereist goede afspraken, opleiding en duurzame ondersteuning. Zo versterken onderwijs en welzijn samen gelijke onderwijskansen.

20250321 Samenwerkingonderwijsenwelzijn Pptx
PowerPoint – 6,9 MB 5 downloads

Agentschap Integratie en Inburgering

 

Brugfiguren in het onderwijs vormen een brug tussen school, gezin en samenleving, met focus op thema’s zoals taal, vrije tijd en welzijn. Ze werken met specifieke doelgroepen, zoals instappers of gezinnen in kansarmoede, en onderhouden contact met kinderen en/of ouders. De werking kan individueel of in groep gebeuren, op initiatief van school, gezin of externe partners. Belangrijk zijn hun herkenbaarheid, de inbedding in bredere structuren en de mate waarin feedback benut wordt. Brugfiguren zijn vrijwilligers of betaalde krachten, vaak ondersteund door diverse organisaties.

 

Mogelijke Taken Brugfiguren In Zorgcontinuum 6 Docx
Word – 427,5 KB 7 downloads
Projectdimensies 3 Pdf
PDF – 154,8 KB 6 downloads